Arbejdernes Landsbank viser vejen med landsholdssponsorat - hvem cykler efter?

Analyse

Med beslutningen om at blive sponsor for herrelandsholdet i fodbold griber Arbejdernes Landsbank ikke kun chancen for at eksponere sig selv, men får også muligheden for at score på at støtte et nationalt klenodie.

Det er en beslutning, der kan hjælpe hele banksektoren. Og det handler ikke kun om at få et navn og et logo på en spillertrøje, der bliver set af store dele af befolkningen, når de danske farver skal forsvares på grønsværen.

Bare spørg Carlsberg. For selv om bryggeriet sælger produkter, der ikke er uden samfundsmæssige problemer, så er Carlsberg i høj grad også kendt for sine enorme bidrag til dansk kunst, kultur og videnskab. Og der bruges massive markedsføringskroner på at sponsere både sport og musik, overalt i Danmark.

Sponsorater handler også om loyalitet

For markedsføring i dag handler ikke om at blive set, men at støtte og vise, at man er loyal uanset resultaterne eller skandalerne. Det ved Carlsberg, og Arbejdernes Landsbank kommer snart til at finde ud af, hvor meget fansene betyder, hvor loyale de er.

Eksempelvis nyder Carlsberg stadig godt af et partnerskab med landsholdet på 41. år, selvom de ikke har været på spillertrøjerne siden Danmark vandt EM i 1992, og i dag kun er blandt de fire officielle partnere.

Den danske finanssektor har i mange år lagt store beløb i sponsorater, især i sportens verden, og såvel til eliten som bredden. Alka betalte mellem 2015 og 2018 ca. 12 mio. kr. om året for at være navnesponsor for Superligaen, og der er ikke mange banker i Danmark, der ikke har deres navn på lokale spillertrøjer, sportshaller og idrætsanlæg.

Banker har hårdt brug for at reparere renoméet

Men de store sportshold, der kan samle nationen, har ikke mange markante sponsorer fra finansernes verden. I en tid, hvor bankerne er under et historisk pres, er det måske noget der er værd at se på.

For befolkningen, uanset om de repræsenterer sig selv eller erhvervsvirksomheder, føler i stort omfang at bankerne som sektor har brudt deres samfundsmæssige kontrakt. Det skyldes især Danske Banks hvidvasksag, men rammer sektoren bredt. Og skaber et akut behov for konkret at vise samfundssind.

Og her kan sponsorater gøre en tydelig forskel. Bare spørg Saxo Bank.

Selvom fodbold utvetydigt er den mest populære sport før som nu, findes der næppe andre sportsgrene i verden, hvor man får så megen eksponering pr. investeret krone, som man gør i cykling. Det oplevede Saxo Bank, der blev hvermandseje, da de indgik et sponsorat med Bjarne Riis for 11 år siden i foråret 2008, umiddelbart inden Bjarne Riis’ cykelhold vandt Tour de France med Carlos Sastre i spidsen.

Saxo Bank havde nok en heldig eller dygtig hånd, og indgik sponsoratet på det helt rigtige tidspunkt, lige inden Bjarne Riis’ cykelhold toppede, men det var snarere gerningen, en eksponeringen, som de to Saxo-ejere, Kim Fournais og Lars Seier Christensen, endte med at drage nytte af.

Sponsorering er andet end VIP-billetter

Naturligvis har Saxo Bank udnyttet, at de havde adgang til det bedste telt på Champs-Élysées under afslutningen på Tour de France, og inviterede talrige storinvestorer med til efterfesten. Men i Danmark, hvor Saxo Bank dengang var nærmest ukendte, vandt især de to grundlæggere betydelig sympati for at holde hånden under "Ørnen fra Herning", da ingen andre ville - selv hos de danskere, der aldrig ville stemme på Liberal Alliance, og aldrig kommer i nærheden af at investere på Saxo Banks handelsplatform.

Saxo Bank gjorde også den lære at aktiveringen var ligeså dyr som sponsoratet. Det er ikke billigt at være hovedsponsor. Den lære vil Arbejdernes Landsbank også gøre sig. Saxo Banks to købmænd fik da også hurtigt genforhandlet kontrakten så den skulle fornyes år for år. Det kan ikke have været sjovt for Bjarne Riis, men partnerskabet varede dog alligevel små ti år, og under finanskrisen var man aldrig i tvivl om, at Saxo bank var i problemer, hvis de havde råd til et sponsorat i denne størrelsesorden.

Tour de France i Danmark

Det var klogt af en lille, international bank at holde fast i sponsoratet og genforhandle år for år, ligesom Saxo Bank gjorde ret i at forlade holdet i 2015, da Bjarne Riis selv forlod holdet efter offentlige skænderier med den noget aparte russiske rigmand Oleg Tinkov. Men for danskerne er Bjarne Riis stjernen. Ligesom danskerne elsker landsholdet uanset hvor dårligt de klarer sig, var Ørnen fra Herning, trods hans fejl og mangler, stadig deres egen.

Et hovedsponsorat i cykelsporten er markant dyrere end de under 10 millioner, som Arbejdernes Landsbank formentlig har betalt for at sponsorere A-landsholdet. Og for tiden leder Bjarne Riis efter en hovedsponsor, der kan ryste op med omkring 60 millioner kroner til sit nye super cykelhold.

Til gengæld får virksomheden lov til at navngive det cykelholdet, der skal være med i startopstillingen, når Tour de France kommer til Danmark i 2021. Det er nok noget, der burde kunne få nationalfølelsen til at svulme, og give gode vibrationer til sponsoren.


Forsiden lige nu

EU-rapport afslører fortsat spekulation i udbytteskat

Aktier for enorme milliardbeløb ser stadig ud til at blive lånt ud hvert forår som led i manøvrer, der skal give investorer mulighed for refusion af udbytteskat.Og selvom ...

Kapitalforvaltning  · 

Storbanker får klø på børsmarkedet

Banker  · 

Nykredit opjusterer forventninger med op til 750 mio. kr.

Nykredit oplyser, at man opjusterer forventningerne til resultatet før skat for hele 2019 til mellem 7,25 og 7,75 mia. kr.Ved præsentationen af års ...

Realkredit  · 

Analytikere bekymret for handelsindtægterne i Danske Bank

Banker  · 

Bank of America rammer over forventning - bedste kvartal nogensinde

Banker  · 

Handelsbanken lukker ned i Polen. Flere lukninger kan være på vej

Banker  · 

Jyske Bank indberettede langt flere mistænkelige transaktioner i første halvår

Banker  · 

Fire år efter skandale: Svindelsikker udbyttelov er stadig ikke fremsat

Politik  · 

Børsen mener: Stort behov for grøn økonomisk model

Økonomi  · 

Danske boligejere har fået nye lån for over 123 milliarder

Realkredit  · 

Credit Suisse sænker kursmål på Danske Bank dagen før regnskabspræsentation

Banker  · 

Handelsbanken sænker kursmål på Sydbank og fastholder salgsanbefaling

Banker  · 

Handelsbanken sænker kursmål på Jyske Bank-aktien

Banker  · 

Handelsbankens indtægter reddet af gebyrer og handel

Banker  · 

Handelsbankens danske butiks overskud falder efter vigende indtægter

Banker  · 

Swedbanks andet kvartal: Bedre end ventet resultat og ændret udbyttepolitik

Banker  · 

Forskere opfatter udmelding om negative indlånsrenter som en prøveballon

Banker  · 

Amerikansk bank stiger og slår akkurat analytikernes estimater

Banker  · 

Jyske Bank: Solidt amerikansk detailsalg sænker muligheden for stor rentesænkning

Økonomi  · 

Goldman Sachs: Højere indtægter bevægede sig ikke med ned til bunden

Banker  · 

Analytikere: Danske Bank skal tage første skridt og kræve betaling fra private for at have penge stående i banken

Banker  · 

JPMorgan nedjusterer forventning for nettorenter og falder

Banker  · 

Tilsynet tvinger sparekasse til flere nedskrivninger og højere solvensbehov

Banker  · 

Vidner i udbytteskattesag: Ingen tog ansvar

Banker  · 

Danske Bank reducerer kursmål på Jyske Bank-aktien

Banker  · 

Danske Commodities-stifter: "I bund og grund spurgte jeg mig selv, om jeg ville sælge, uanset hvilken pris jeg fik. Det ville jeg"

Kapitalforvaltning  · 

Medie: Swedbank forbundet med kemisk krigsførelse i Syrien

Banker  · 

Danske Bank hyrer nye compliancechefer

Banker  · 

Realkredit Danmark får ny bestyrelsesformand efter direktørfyring

Realkredit  · 

Bankernes førstemand: Investorerne søger længere ud af risikokurven

Kapitalforvaltning  ·