Danske Bank har hårdt brug for opgør med betændt virksomhedskultur

Analyse

I over 100 år har Danske Bank været Danmarks klart største bank. Og i alle årene har bankens selvforståelse været, at man har været en bank for danske privat- og virksomhedskunder, der både har fokuseret på at tjene gode penge til aktionærerne, og på ordentlighed over for kunderne.

Begge dele kan der nu stilles berettiget spørgsmålstegn ved. Bankens indtjening er under pres af en vigende toplinje og markant højere omkostninger, og den estiske hvidvask-skandale, som banken i første omgang gjorde meget for at bagatellisere, har slået store skår i omdømmet.

Og meget tyder på at virksomhedskulturen i banken er betydeligt mere betændt end hidtil antaget, og at det med at behandle kunderne ordentligt ikke har været lige så vigtigt som at beskytte bankens indtjening.

Det viser flere artikler fra Ritzau Finans, skrevet på baggrund af en aktindsigt i en for banken stærkt penibel sag om, at Danske Bank aktivt har solgt et for dyrt og for dårligt investeringsprodukt til trofaste og godtroende kunder, som forlod sig på, at banken ville dem det bedste.

Danske Bank solgte produkt for dyrt til kunder, der aldrig skulle have haft det

Det handler om opsparingsproduktet Flexinvest Fri, som først kom i søgelyset, da Danske Bank 24. juni helt uventet fyrede chefen for den danske bankforretning, Jesper Nielsen, der også mellem oktober sidste år og juni i år var fungerende adm. direktør.

Fyringen var en direkte konsekvens af, at "han på daværende tidspunkt (var) en af de ansvarlige bankdirektører, der ikke i tilstrækkelig grad sikrede, at Flexinvest Fri-produktet var det rigtige i forhold til kunderne," skrev bankens bestyrelse.

Forhistorien var, ifølge Danske Bank selv, at man i forbindelse med indførelsen af EU's nye regler om investorbeskyttelse, Mifid-II, i 2017 havde ændret sit primære opsparingsprodukt til kunder der ville investere frie midler, Flexinvest Fri. Blandt andet blev gebyrerne i to omgange sat i vejret, uden nærmere forklaring.

Ifølge banken selv var gebyrerne på produktet for høje i forhold til det forventede afkast, så kunderne kunne forvente at tabe penge på produktet, lige som Flexinvest Fri blev solgt til kunder, som slet ikke burde have haft det. Banken oplyste samtidig, at ca. 87.000 kunder kan forvente at modtage 400 mio. kr. i kompensation, og at "Finanstilsynet er løbende orienteret om sagen og er i gang med at undersøge den."

Danske Bank blev gjort opmærksom på produktproblemer i januar 2017

Men Ritzau Finans' aktindsigt sår alvorligt tvivl om Danske Banks forklaring af sagen.

I pressemeddelelsen 24. juni skriver banken, at "Danske Banks interne kontrolfunktion blev bekendt med problemstillingen via både en henvendelse fra en medarbejder i september 2018 og vores egen interne produktgennemgang samt et mindre antal kundeklager over det højere gebyr. Vi tog derefter hånd om problemstillingen ved bl.a. at ændre vores anbefalinger på de pågældende produkter, ligesom vi igangsatte en gennemgang af produktet." Resultatet af gennemgangen var, at banken i november sidste år sænkede gebyrerne på Flexinvest Fri.

Men af den aktinsigt som Ritzau Finans har fået hos Finanstilsynet fremgår det, ifølge nyhedstjenesten, at "banken under en præsentation allerede den 13. januar 2017 af en medarbejder blev orienteret om, at produktet i flere tilfælde havde et forventet negativt afkast over fem år. "

Det var altså mere end halvandet år før banken selv påstår, at man blev opmærksom på, at der var et problem.

Finanstilsynet ser, formentlig fuldt berettiget, tilsyneladende med stor alvor på sagen om Flexinvest Fri. I det udkast til en tilsynsafgørelse som Ritzau Finans har fået aktindsigt i fremgår det ifølge nyhedstjenesten, at "banken ikke har handlet ærligt, redeligt og professionelt i kundernes bedste interesse."

Et fundamentalt ledelsessvigt i Danske Bank

For godt en måned siden undrede en del i finansverdenen sig over, hvordan Jesper Nielsen kunne have gjort noget, der var så slemt, at bestyrelsen valgte at fyre ham på gråt papir. Men med Ritzau Finans' afdækning via aktindsigten i Finanstilsynets undersøgelse og udkast til afgørelse står det nu klart, at Flexinvest Fri-sagen er endog særdeles giftig for banken.

Her handler det ikke "bare" om, at banken ikke fulgte hvidvask-reglerne og førte et helt utilstrækkeligt opsyn med en lille filial i Estland. Flexinvest Fri-sagen handler, efter Ritzau Finans' oplysninger at dømme, om en ledelse og organisation, der ikke kun træffer valg, som man burde have vidst begunstigede bankens indtjening på bekostning af loyale kunder, men også ventede mere end et år med at reagere, selv om banken internt var blevet gjort opmærksom på, at der var et grundliggende problem.

Og bankens udmelding om sagen kom samme dag som Finanstilsynet offentliggjorde, at man ville gå ind i sagen. Så der kan berettiget stilles spørgsmålstegn ved, om Danske Bank blot ville have forholdt sig tavse og aldrig kompenseret de kunder, der blev snydt, hvis det ikke var fordi, man vidste, at Finanstilsynet ville komme med en kraftig reaktion. Der, ifølge det udkast til en afgørelse som Ritzau Finans har set, indeholder ikke mindre end seks påbud, herunder at banken skal udføre nye egnethedstests på alle de kunder, som har eller har haft Flexinvest Fri.

Dermed står Danske Banks nye topledelse, adm. direktør Chris Vogelzang og bestyrelsesformand Karsten Dybvad, i en endnu sværere situation end hidtil antaget. Nu skal banken ikke kun overbevise omverdenen om, at man har styr på hvidvaskregler og anden lovgivning, men også at Danske Bank ikke aktivt forsøger at snyde sine egne kunder. Og ikke venter flere år med at fortælle, at man har gjort det.

Det er en situation, som ingen ordentlig bank nogensinde burde komme til at stå i, og det vidner om et fundamentalt ledelsessvigt i Danmarks suverænt største bank.


Forsiden lige nu

Pride er også for banker

Lørdag kulminerer den årlige Pride-uge med et stort og farverigt optog gennem Københavns gader. Kigger man på listen over sponsorer finder man tre ...

Banker  · 

Nordea skal rekruttere skadesforsikringskunder til Topdanmark

Opdateret kl. 10.14 - Topdanmark og Nordea har indgået samarbejdsaftale om distribution af Topdanmarks skadeforsikringsprodukter gennem Nordea på de ...

Forsikring  · 

Analyse: Gambling i stor stil fra finsk centralbankchef – ECB's troværdighed på spil

Økonomi  · 

Boligejernes nye superlån går i rekordkurs: "Det er en vild udvikling"

Realkredit  · 

Statsrevisorer må igen rette skarp kritik mod Skat

Økonomi  · 

New Zealand godkender lønbetalinger med kryptovaluta

Betaling  · 

Sure investorer sagsøger Novo Nordisk for kursmanipulation – kræver 11,8 mia. kr. i erstatning

Finansmarkeder  · 

Indtjeningsforventningerne for S&P 500-selskaber ser dystre ud

Finansmarkeder  · 

Medie: ECB kommer med kæmpepakke næste måned - den store bazooka trækkes frem

Økonomi  · 

Problemer på børsen i London forsinkede åbningen for nogle aktier

Finansmarkeder  · 

Handelsbanken sænker kursmål for Spar Nord en smule

Banker  · 

Danske Bank forventer stribevis af rentenedsættelser fra den amerikanske centralbank

Økonomi  · 

Banker: Dansk folio-model i ECB vil sende Nationalbanken på gyngende grund og kræve ny playbook

Økonomi  · 

Aktiestrateg efter kursfald: Bankaktier vil fortsætte nedturen

Kapitalforvaltning  · 

Medie: Trump leger med tanken om at købe Grønland

Politik  · 

Japan overhaler Kina - ejer flest amerikanske statsobligationer

Kapitalforvaltning  · 

Nationalbanken: 65 pct risiko for recession i Europa de næste to år

Økonomi  · 

Danskernes gæld til det offentlige vokser stadig

Økonomi  · 

Erhvervsminister: Alle danskere skal have mulighed for at låne til bolig

Politik  · 

Medie: Danske Bank fyrer endnu en chef efter gebyrskandale

Banker  · 

Ny bog: Whistleblower følte sig truet af Sanjay Shahs lejr

Kapitalforvaltning  · 

ECB parat til at lukke endnu en lettisk bank efter vedholdende kapitalmangel

Banker  · 

Ringkjøbing Landbobank henter 100 mio. euro i ny supplerende kapital

Banker  · 

Finanskrisens konsekvenser hærger europæiske bankaktier mens USA buldrer frem

Banker  · 

Fintech-direktør: Mængden af nye betalingsløsninger forvirrer virksomheder

Fintech  · 

Ældre Sagen står alene med ambition om at påtvinge pensionsopsparinger

Pension  · 

Norsk storbank bliver medsponsor af Copenhagen Fintech

Fintech  · 

Spar Nord forventer at kunne fortsætte udlånsvækst

Banker  · 

Aktiestrateg efter kursfald: Bankaktier vil fortsætte med at falde

Banker  · 

Analyse: USA's recessionssignal lyser rødt – Trump giver Powell skylden igen

Økonomi  ·